Devochka´s

Alla inlägg den 12 december 2011

Av Linda Larsson - 12 december 2011 22:02

Jag är född och uppvuxen med djur som apa, katter, hamster och hund. När jag föddes så bodde det en
dödskalle apa med namnet Jesper i min familj samt tre katter som var syskon Pia, Tusse och Kurre.
Jesper levde tills han blev 13 år vilket var rätt ovanligt sas det för en apa som bodde i en familj. Pia blev äldst av kattsyskonen och efter henne kom Linus och Curt Allan. Sedan kom bladrashunden Varja och hamstern Sixten och sedan kom Essie som var en svart vit kattmadam från Stockholms skärgård och efter det katten Tösen som var världens snällaste katt. Hann även med att ha en helt underbar blandrashund vid namnet Yoggi 


När jag födde min andra dotter, Fredrika, och hon vid nästan 2 års ålder visade pälsdjursallergi så var sorgen stor. När Fredrika var 3 månader försvann tösen efter att hon smitit ut. Essie hade ett par år innan flyttat till mina föräldrar eftersom hon absolut inte kunde tänka sig att bo med oss sedan vi fått vår första dotter, Micaela, så vi hade en period som vi var kattlösa. Hur det var så tickade åren på och vi vande oss vid att inte ha något djur hemma. När vi hälsade på hos mina föräldrar där Essie bodde, blev Fredrika alltid svårt allergisk och även när vi träffade min systers katt Johan. Hon reagerade som oftast med astma, rinn snuva och röda kliande ögon vilket alltid ledde till ett besök på sjukhuset eller vårdcentralen.


Så en sommardag 2002 kom Micaela och berättade att det fanns en katt som allergiker tålde, hon frågade om
vi inte kunde testa en sådan katt. Ja, sa jag naturligtvis, men trodde inte att det skulle finnas någon sådan ras och om den fanns så skulle det inte finnas någon med sådana katter i Sundsvall.


Men min kloka lilla tjej talade om för mig att det fanns en uppfödare inte alls långt från oss som hete Eva Gunnarsson. Sagt och gjort, vi ringde och fick komma och hälsa på Eva och hennes katter. Fredrika verkade tåla katterna men vi tog det säkra framför det osäkra, eftersom Fredrika ändå var rätt liten fortfarande, och for och hälsade på fler sibbar och även tog vi flera turer till Eva. Så en dag berättade Eva att Nikopeja's Amidala väntade kattungar och om vi ville så skulle vi få köpa en kattunge ur den kullen. Vi beslöt oss för att så får det bli. En hona bestämde vi oss för eftersom allergiker tycks ha lättare för att tåla honkatter.

Så föddes vår Prinsessa Nikopeja's Devochka till slut den 14 november 2003.
Så här söt var hon som bäbis   


 

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till Devochka´s blogg.
Tanken med bloggen är att den skall handla om den Sibiriska katten som jag har förmånen att få dela mitt hem med. Under tidens gång kommer säkert andra intressen att smyga sig in här och även min familj kan jag tänka mig.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

Länkar


Ovido - Quiz & Flashcards